:: Semakin aku terjun ke LEMBAH ILMU, semakin terasa kerdilnya diriku ini ::

Selasa, 31 Julai 2007

Anti Virus - Kapersky 6.0

Hari ini dapat juga sattlekan masalah antivirus di pc pejabat sekolah. Bermula jam 8.00 pagi hingga ke 11.oo pagi. Jenuh juga tu. Inilah konsep 'kita memberi, orang lain merasa'. Berbeza pulak dengan peribahasa 'orang memberi, kita merasa'. Jika kedua-dua konsep ini dapt dialankan secara 2 hala, maka akan banyak perkara yang sukar menjadi mudah!. Untuk memahami konsep ini, ilmu kejiwaan kemanusiaan perlu tinggi dan memiliki tahap empati yang mantap serta tahap pemikiran analitikal yang kukuh..... Wallahualam!


Maklum le, apabila pihak bergantung kepada syarikat luar untuk membetulkan apa yang tak betul...maka tak tau la bila akan dibetulkan. Inilah hakikatnya. Maka memiliki dan mengamalkan 'ilmu' amat penting dalam mengharungi onak dan duri dalam kehidupan!


Atas dasar memberi, kami berpakat dan mendapat kebenaran pihak pentadbir setelah kami memberi penerangan secara ringkas untuk kami membuang semula antivirus dalam pc-pc di pejabat. Maklum le, dah expired! Tambahan pula virus2 yang terbaru kini seumpama memimiliki 'ijazah' kerana kebijaksanaannya untuk menggodam data-data dalam pc. Sebelum ia brlaku, ada baiknya mencegah lebih baik daripada merawat!.


Untuk itu dengan kemudahan intenet yang sudah boleh diakses di pejabat, kami membuat kemaskini definisi antivirus terkini. semua komputer yang ada telah dipasangkan dengan antivirus Kapersky 6.0 yang dibekalkan oleh KPM, jadi ia memudahkan kami untuk mengemaskini definisinya.


Jam 12 tengah hari aku berbincang dengan Cikgu Razali (Guru Science - Tahun 2) tentang tajuk Animals. Dapat juga aku pinjam buku teks dan latihan sebaai rujukan! Ini bertujuan meminta pandangannya berkaitan tajuk tersebut untuk projek khas aku!.

1 ulasan:

legan berkata...

Diperingatkan tentang copyright laws and fairuse. Gunakan sumber terbuka dan memastikan ia tidak melanggar isu software license.